[řádek v_align=”střed” h_align=”střed”]

Reklamacje i zwroty towaru

 

Reklamacje i zwroty towaru

Odstąpienie od umowy

Od umowy kupna–sprzedaży można odstąpić tylko w przypadkach przewidzianych przez prawo.

Kupujący, który zawarł umowę kupna–sprzedaży poza zakresem swojej działalności gospodarczej jako konsument, ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru, albo od dnia otrzymania ostatniej dostawy towaru (jeżeli przedmiotem umowy jest kilka rodzajów towarów lub dostawa w częściach), albo od dnia otrzymania pierwszej dostawy towaru (jeżeli przedmiotem umowy jest regularna, powtarzalna dostawa towaru). Kupujący nie może jednak odstąpić od umowy kupna–sprzedaży, której przedmiotem jest dostawa towarów lub usług, a ich cena zależy od wahań na rynku finansowym niezależnych od woli sprzedawcy i mogących wystąpić w okresie na odstąpienie. Konsument nie może również odstąpić od umowy dotyczącej dostawy towaru wykonanego według specyfikacji kupującego lub wyraźnie zindywidualizowanego. Za dostosowanie towaru do życzeń kupującego rozumie się w szczególności mieszanie materiałów budowlanych z poszczególnych składników bądź ich barwienie (pigmentowanie); dotyczy to w szczególności produktów takich jak mikrocement/betonowe masy wykończeniowe, farby elewacyjne, tynki elewacyjne, farby malarskie, lazury i lakiery. Kupujący nie jest ponadto uprawniony do odstąpienia od umowy, jeżeli towar został już przez niego użyty, zużyty, zabrudzony lub w inny sposób obniżono jego wartość albo użyteczność.

Dla zachowania terminu odstąpienia od umowy wystarczy wysłać oświadczenie o odstąpieniu przed upływem tego terminu.

Kupujący może skorzystać z wzoru formularza „Oświadczenie o odstąpieniu od umowy kupna–sprzedaży” udostępnionego na stronie internetowej sprzedawcy (tutaj). Oświadczenie o odstąpieniu kupujący przesyła na adres e-mail lub adres korespondencyjny sprzedawcy podany w niniejszych warunkach handlowych. Sprzedawca niezwłocznie potwierdzi kupującemu otrzymanie formularza.

Kupujący, który odstąpił od umowy, jest zobowiązany zwrócić sprzedawcy towar w terminie 14 dni od odstąpienia. Kupujący ponosi koszty zwrotu towaru do sprzedawcy, również w przypadku, gdy ze względu na charakter towaru nie można go odesłać zwykłą przesyłką pocztową.

W przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od zwrotu towaru, zwróci kupującemu wszystkie otrzymane płatności, w tym koszty dostawy, w taki sam sposób, w jaki zostały otrzymane. Sprzedawca zwróci środki inną metodą tylko za zgodą kupującego i pod warunkiem, że nie spowoduje to po stronie sprzedawcy dodatkowych kosztów.

Jeżeli kupujący wybrał inny niż najtańszy oferowany przez sprzedawcę sposób dostawy, sprzedawca zwróci koszty dostawy w wysokości odpowiadającej najtańszemu oferowanemu sposobowi dostawy.

W przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu kupującemu otrzymanych płatności, dopóki kupujący nie przekaże mu towaru lub towar nie zostanie doręczony sprzedawcy.

Kupujący musi zwrócić sprzedawcy towar nieuszkodzony, niezużyty i niezabrudzony oraz – o ile to możliwe – w oryginalnym opakowaniu. Sprzedawca nie przyjmie towaru uszkodzonego, zużytego, zabrudzonego lub wymieszanego; w takim przypadku kupującemu nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy.

Sprzedawca jest uprawniony do odstąpienia od umowy kupna–sprzedaży z powodu wyczerpania zapasów, niedostępności towaru lub w przypadku, gdy producent, importer lub dostawca przerwał produkcję bądź import towaru. Sprzedawca niezwłocznie poinformuje kupującego na adres e-mail podany w zamówieniu i w terminie 14 dni od powiadomienia o odstąpieniu od umowy zwróci wszystkie otrzymane płatności, w tym koszty dostawy, w taki sam sposób, ewentualnie w sposób wskazany przez kupującego.

Prawa z tytułu wad towaru

Sprzedawca odpowiada wobec kupującego za to, że towar w chwili jego odbioru nie ma wad. W szczególności sprzedawca odpowiada, że w chwili odbioru przez kupującego towar:

  • posiada właściwości uzgodnione przez strony, a w razie braku uzgodnień – takie, które sprzedawca lub producent opisał albo których kupujący mógł oczekiwać ze względu na charakter towaru,
  • nadaje się do celu wskazanego przez sprzedawcę lub do celu, do którego tego rodzaju towar jest zwykle używany,
  • odpowiada jakością lub wykonaniem uzgodnionemu wzorcowi lub próbce, jeżeli jakość lub wykonanie określono według wzorca lub próbki,
  • występuje w odpowiedniej ilości, rozmiarze lub masie oraz spełnia wymagania przepisów prawa.

W przypadku towarów mieszanych lub barwionych (pigmentowanych) zgodnie z życzeniem klienta, za wadę nie uznaje się różnicy w kolorze lub składzie nieprzekraczającej 5% w stosunku do wzorca lub próbki dostarczonej przez sprzedawcę.

Sprzedawca odpowiada wobec kupującego za jakość towaru przez 24 miesiące od dnia odbioru towaru przez kupującego. Jeżeli wada ujawni się w ciągu sześciu miesięcy od odbioru towaru przez kupującego, domniemywa się, że towar był wadliwy już w chwili odbioru. Kupujący jest uprawniony do wykonania uprawnień z tytułu wady, która wystąpi w towarze konsumpcyjnym w okresie dwudziestu czterech miesięcy od odbioru. Powyższe nie dotyczy towarów sprzedawanych po obniżonej cenie w zakresie wady, która uzasadniała obniżkę ceny, zużycia towaru wynikłego z jego zwykłego użytkowania, towarów używanych – w zakresie wady odpowiadającej stopniowi zużycia, który towar miał przy odbiorze przez kupującego – lub gdy wynika to z charakteru towaru.

W przypadku stwierdzenia wady kupujący może złożyć reklamację i żądać:

  • wymiany wadliwego towaru na nowy,
  • naprawy towaru,
  • stosownego obniżenia ceny,
  • odstąpienia od umowy.

Kupujący ma prawo odstąpić od umowy tylko wtedy, gdy wada jest istotna, gdy nie może on prawidłowo korzystać z rzeczy z powodu powtarzającego się występowania wady lub wad po naprawie, bądź przy większej liczbie wad towaru. Za „większą liczbę wad” na potrzeby niniejszej umowy uważa się 3 lub więcej wad.

Kupujący jest uprawniony do złożenia reklamacji na formularzu „Protokół reklamacyjny” dostępnym na stronie internetowej sprzedawcy (tutaj).

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację w każdej swojej placówce, w której jest to możliwe, ewentualnie także w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności. Sprzedawca jest zobowiązany wydać kupującemu pisemne potwierdzenie, kiedy kupujący skorzystał z prawa, jaka jest treść reklamacji i jakiego sposobu jej załatwienia żąda, a także potwierdzenie daty i sposobu rozpatrzenia reklamacji, w tym potwierdzenie wykonania naprawy i czasu jej trwania, bądź pisemne uzasadnienie odmowy uznania reklamacji.

Sprzedawca lub upoważniony pracownik rozstrzyga o reklamacji niezwłocznie, w przypadkach skomplikowanych – w terminie do trzech dni roboczych. Do tego terminu nie wlicza się czasu odpowiedniego ze względu na rodzaj produktu lub usługi potrzebnego do fachowej oceny wady. Reklamacja, łącznie z usunięciem wady, musi zostać załatwiona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, chyba że sprzedawca i kupujący uzgodnią dłuższy termin. Bezskuteczny upływ tego terminu uważa się za istotne naruszenie umowy i kupujący ma prawo odstąpić od umowy kupna–sprzedaży. Za moment złożenia reklamacji uważa się moment, w którym oświadczenie woli kupującego (skorzystanie z prawa z tytułu wadliwego świadczenia) dotrze do sprzedawcy.

Sprzedawca informuje kupującego na piśmie o wyniku reklamacji. Kupującemu nie przysługuje prawo z tytułu wadliwego świadczenia, jeżeli przed odbiorem rzeczy wiedział o wadzie albo jeżeli sam ją spowodował.

W przypadku uzasadnionej reklamacji kupujący ma prawo do zwrotu celowych kosztów poniesionych w związku ze złożeniem reklamacji. Prawo to kupujący może dochodzić u sprzedawcy jedynie w terminie obowiązywania gwarancji.

Wybór sposobu rozpatrzenia reklamacji należy do kupującego.

Doręczanie

Strony mogą doręczać sobie wzajemnie całą korespondencję pisemną za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Kupujący doręcza korespondencję na adres e-mail sprzedawcy wskazany w niniejszych warunkach handlowych. Sprzedawca doręcza korespondencję kupującemu na adres e-mail podany w jego koncie klienta lub w zamówieniu.

Rozwiązywanie sporów

Do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich wynikających z umowy kupna–sprzedaży właściwa jest Czeska Inspekcja Handlowa (Česká obchodní inspekce), z siedzibą: ul. Gorazdova 1969/24, 120 00 Praga 2. Kupujący może zwrócić się w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu do Czeskiej Inspekcji Handlowej również poprzez stronę: http://adr.coi.cz/cs, gdzie znajdują się wszelkie istotne informacje.

Jeżeli sprzedawca i kupujący nie dojdą do porozumienia pozasądowo, bądź konsument jako kupujący nie skorzysta z pozasądowego rozwiązania sporu przed Czeską Inspekcją Handlową, do rozpoznania jakichkolwiek sporów właściwe są sądy powszechne Republiki Czeskiej.

Jeżeli kupujący jest przedsiębiorcą i umowa kupna–sprzedaży na podstawie niniejszych ogólnych warunków jest zawierana w celach związanych z działalnością gospodarczą, strony uzgadniają z chwilą zawarcia umowy, że miejscowo właściwymi do rozpoznania wszelkich sporów w pierwszej instancji są sądy w Ostrawie.

Jeżeli w ramach umowy występuje element międzynarodowy, w szczególności gdy towar jest dostarczany za granicę lub kupujący ma miejsce zamieszkania/siedzibę za granicą, strony uzgadniają z chwilą zawarcia umowy, że do rozpoznania wszelkich sporów wynikających z umowy właściwe są sądy Republiki Czeskiej.

Postanowienia końcowe

Wszelkie uzgodnienia między sprzedawcą a kupującym dotyczące umów kupna–sprzedaży podlegają prawu Republiki Czeskiej. Jeżeli stosunek wynikający z umowy zawiera element międzynarodowy, strony uzgadniają, że stosunek ten podlega prawu Republiki Czeskiej. Nie narusza to praw konsumenta wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów.

Sprzedawca nie jest związany wobec kupującego żadnymi kodeksami dobrych praktyk w rozumieniu § 1826 ust. 1 lit. e) ustawy nr 89/2012 Dz.U., Kodeks cywilny.

Wszelkie prawa do stron internetowych sprzedawcy, w szczególności prawa autorskie do treści, w tym układu strony, zdjęć, filmów, grafik, znaków towarowych, logo oraz innych treści i elementów, przysługują sprzedawcy. Zabrania się kopiowania, modyfikowania lub innego wykorzystania stron internetowych lub ich części bez zgody sprzedawcy.

Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za błędy powstałe wskutek ingerencji osób trzecich w sklep internetowy lub w wyniku użytkowania go niezgodnie z przeznaczeniem.

Niniejsze ogólne warunki handlowe spółki DOVA, a.s. wchodzą w życie z chwilą ich opublikowania i są wiążące dla wszystkich umów kupna–sprzedaży zawieranych za pośrednictwem interfejsu sieciowego umieszczonego na stronie internetowej www.styrcon.pl po potwierdzeniu akceptacji tych warunków przez kupującego.

W Paskowie, dnia 1.9.2025
DOVA, a.s.